19 اکتبر 2023 - بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی هارواردT.H. چان انجام شد، افرادی که فقط دو وعده گوشت قرمز در هفته مصرف می‌کنند، ممکن است در مقایسه با افرادی که وعده‌های غذایی کمتری گوشت مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشته باشند و این خطر با مصرف بیشتر گوشت، افزایش می‌یابد. آنها همچنین دریافتند که جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم، مانند آجیل و حبوبات، یا مقادیر متوسطی از غذاهای لبنی، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این مطالعه در مجله "آمریکایی تغذیه بالینی" منتشر شده است.

دکتر Xiao Gu، نویسنده اول این مقاله، پژوهشگر فوق دکترا در دپارتمان تغذیه در این دانشکده، گفت: یافته‌های ما قویاً از توصیه های دستورالعمل‌های غذایی برای محدود کردن مصرف گوشت قرمز، حمایت می‌کند و این در مورد گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده صدق می‌کند.

در حالی که مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نشان داده اند، این مطالعه که تعداد زیادی از موارد دیابت نوع 2 را در میان شرکت‌کنندگانی که برای مدت طولانی دنبال ‌شدند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، سطح اطمینان بیشتری را در مورد این ارتباط ارائه داد.

نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 به سرعت در ایالات متحده و در سراسر جهان در حال افزایش است. این نگران کننده است نه تنها به این دلیل که این بیماری یک بار جدی است، بلکه یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و کلیوی، سرطان و زوال عقل است.

برای این مطالعه، محققان داده‌های سلامتی 216695 شرکت‌کننده در مطالعه سلامت پرستاران یک و دو (NHS)، و مطالعه پیگیری سلامت متخصصان (HPFS) را تجزیه و تحلیل کردند. رژیم غذایی با پرسشنامه بسامد غذایی هر دو تا چهار سال یکبار تا 36 سال ارزیابی شد. در این مدت بیش از 22000 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محققان دریافتند که مصرف گوشت قرمز، از جمله گوشت قرمز فرآوری شده و فرآوری نشده، به شدت با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. شرکت کنندگانی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 62 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با 46 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده با 24 درصد خطر بیشتر مرتبط بود.

محققان همچنین اثرات بالقوه جایگزینی یک وعده گوشت قرمز در روز را با منبع پروتئین دیگری تخمین زدند. آنها دریافتند که جایگزینی یک وعده گوشت با یک وعده آجیل یا حبوبات با کاهش 30 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و جایگزینی یک وعده گوشت با یک وعده ی متوسط از لبنیات با 22 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه، و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: با توجه به یافته‌های ما و تحقیقات قبلی سایر پژوهشگران، محدودیت حدود یک وعده گوشت قرمز در هفته برای افرادی که مایلند سلامت و رفاه خود را بهینه کنند، منطقی است.

به گفته محققان، علاوه بر فواید سلامتی، جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی کمک می کند و مزایای زیست محیطی دیگری نیز به همراه دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-red-meat-consumption-diabetes.html